Mindre smink lockade apoteksfolk
Med mindre skönhet och ”bling-bling” lockade nya mässan Apoteksforum fler besökare än den kritiserade föregångaren Apotek & egenvård.
Igår avslutades Apoteksforum som ägde rum under två dagar i Kista. Enligt preliminära siffror kom ungefär 800 personer totalt på den nya mässan.
Det är fler besökare än föregångaren Apotek & egenvård hade förra året. Samtidigt är det färre mässbesökare totalt sett än förra året, eftersom Apotek och egenvård var hopslagen med en hud- och skönhetsmässan och totalt sett drog de två mässorna mer folk, enligt Bo Magnusson, vice vd för Bra mässor, som är en av arrangörerna.
Men i år kom fler besökare från apoteken.
¬ Runt 90 procent av besökarna var apoteksfolk, vilket jag också tycker kändes av på stämningen, säger Bo Magnusson.
Apotek & egenvård hade svårt att locka apoteksföretagen, både som utställare och besökare, och fick kritik för att sakna innehåll om apotek och till största delen handla om kosmetika.
För att höja kvaliteten satsade Apoteksforum på ett mer seriöst seminarieprogram, samtidigt som smink och skönhet fick en mer nedtonad roll.
– Vi gjorde en omsvängning i år och intrycket är att apoteksfolket kände att ”det här är ett forum för oss igen”, säger Bo Magnusson.
Återkommer Apoteksforum i samma form nästa år?
– Ja, vi kör samma vecka nästa år. Det blir samma grundkoncept med fokus på apotek, men med några utvecklingsidéer som vi ska fundera på nu. Till exempel kanske vi breddar mässan och inkluderar tandhälsa och ögon, som är områden som ökar på apoteken, säger Bo Magnusson.