De prisas för bästa patientinformation
Apoteket AB och läkemedelsföretaget MSD får pris för ett program som ska stödja patienter med diabetes typ 2 i deras läkemedelsbehandling.
Priset för bästa patientinformation delades ut igår av Apotekarsocieteten på Patientsäkerhetskonferensen som pågår på Stockholmsmässan.
Programmet kallas “Hälsoaktiv” och handlar om att ge patienterna större förståelse för sin sjukdom och för hur läkemedelsbehandling tillsammans med livsstilsförändringar kan ge positiva effekter på hälsan, enligt ett pressmeddelande från Apoteket AB.
Enligt prismotiveringen har apotekarna i projektet ”en aktiv roll i att stötta individen till beteendeförändringar genom att vara en brygga mellan vård och patient”.
– En av framgångsfaktorerna är det personliga mötet och kommunikationen mellan våra farmaceuter och patienterna och att vi då kunnat utgå från individens egna förutsättningar och livssituation. Det har varit viktigt för att hjälpa patienterna att ta kommandot över sin egen hälsa, säger Karna Wisenius, Apotekets specialistapotekare, i pressmeddelandet.
Programmet är 15 veckor långt och inleds med samtal mellan patient och farmaceut på apoteket. Därefter fortsätter kommunikationen i form av bland annat inspiration via sms, enkla quiz och fördjupad information via mejl.
“Hälsoaktiv” har pågått under två år och totalt 5 200 personer har fullföljt programmet, enligt Apoteket AB.