I onsdags klippte statssekreterare Line Miriam Sandberg, Framstegspartiet, snöret som markerade starten för tjänsten Medisinstart, som vi skrivit om flera gånger tidigare. Det rapporterar norska Dagens Medisin.
Tjänsten går ut på att farmaceuter på apotek ger standardiserad rådgivning och två uppföljningssamtal till patienter som hämtar ut vissa typer av läkemedel mot kronisk hjärt-kärlsjukdom för första gången.
Apoteken får 225 kronor för vart och ett av de två rådgivningssamtalen, vilket innebär att 9 000 patienter kan få tjänsten i år.
Införandet har inte varit okontroversiellt. I vintras beslöt Norsk forening for allmennmedisin, NFA, att dra sig ur samarbetet kring Medisinstart. Enligt föreningens uppfattning är tjänsten av begränsat värde och riskerar skapa merarbete för läkare, eftersom den inte – som det var tänkt i ursprungsförslaget från den norska regeringen – ska ges efter remiss från läkare.
Läs vår tidigare artikel om den norska regeringens kovändning i frågan om läkarremiss här.
Det är den norska apoteksföreningen som har utvecklat tjänsten, och dokumenterat effekten av den i en randomiserad studie 2014-16.
– Jag tycker att det är en paradox att vi använder miljarder kronor från läkemedelsbudgeten på den här patientgruppen, och det handlar om hundratusentals patienter, utan att vi hittills gjort särskilt mycket för att säkra att dessa patienter använder läkemedlen riktigt. Det är lite som att bygga en fyrfilig motorväg och bara använda ett körfält, säger norska apoteksföreningens administrative direktör Per T Lund till norska Dagens Medisin.