Som Svensk Farmaci skrivit om flera gånger tidigare är e-handeln på stark frammarsch och allt fler farmaceuter arbetar på e-apotek. Samtliga apotekskedjor har idag handel via webben och nätapoteket Apotea har expanderat kraftigt på senare år, idag arbetar mer än 50 apotekare och receptarier inom företaget.
Förra året berättade entreprenörerna bakom e-handelsföretaget Lenson att de ska starta ett nytt nätapotek med livsmedelsjätten Axfood som delägare. Det nya e-apoteket gick tidigare under namnet Hubia, men har nu bytt namn till Apohem. I vår ska handeln vara igång, uppger företagets vd Henrik Patzer till Svensk Farmaci.
– Vi ångar på inför lanseringen. Vi har möjlighet att bestämma när vi startar och vi vill ha nått en bit med kundupplevelsen innan vi gör det. Det handlar om testning och inkörning av hur leveranser ska gå till och att sätta upp våra marknadskanaler och trimma på alla områden som behövs för att driva e-handel.
Han berättar att markandsteam och sortimentteam redan är på plats och att en läkemedelsansvarig farmaceut samt en apotekstekniker har anställts. Inledningsvis ska cirka fem till farmaceuter rekryteras.
Hur ser ni på konkurrensen?
– Vi är imponerade av Apoteas framsteg, men också av hur de etablerade kedjorna avancerar. Vi följer noga den utvecklingen.
Vilken är er styrka?
– Vi kommer att titta på olika distributionsmöjligheter inom Axfood. Det kan handla om distribution tillsammans med bolag inom koncernen så som mat.se. Vad gäller inköp är vi redan igång och arbetar med Axfoods inköpsorganisation för att samordna inköpskraften och när det gäller marknadsföring har koncernen stora målgrupper som vi vill vända oss till. Men i grunden vill vi först och främst lansera en bra och attraktiv e-handel.
Svensk Farmaci har tidigare berättat att ytterligare en ny aktör är på väg att starta e-apotek.