Nu ägs Apoteksgruppen av det litauiska företaget Euroapotheca. Affären, som är godkänd av Konkurrensverket, blev klar igår vid lunchtid. Det innebär att svenska staten nu har sålt hela Apoteksgruppen i Sverige Holding AB för 1,69 miljarder kronor och att Euroapotheca samtidigt har köpt upp 156 av bolagets totalt 189 franchise-apotek för, i snitt, cirka tio miljoner kronor per apotek. Den totala prislappen för affären landar på över 300 miljoner euro, enligt Euroapotheca.
Men Apoteksgruppens vd, Tony Johansson, tror inte att vare sig kunder eller medarbetare kommer att märka så mycket av ägarbytet utan det mesta kommer att ske på huvudkontorsnivå.
– Vi går från ett till nästan 100 procent medlems- och franchiseföretag till att ha en väldigt stor andel apotek att driva i egen regi. Vi får 700-800 nya anställda, något som kommer att kräva mycket mer support vad gäller till exempel regionchefer, uppföljning, HR-stöd, ekonomi, lön och arbetsrättsfrågor. I ett första skede behöver vi därför nyanställa ett tiotal personer till vårt huvudkontor, säger han.
Övertagandet av de sålda apoteken är planerat redan till den 1 mars, men ägare som är farmaceuter och apotekschefer kommer att stanna kvar och hålla i chefsansvaret så att övertagandet ska gå smidigt, berättar han. För de anställda väntar inga stora förändringar och de förändringar som Tony Johansson kan se är till det bättre.
– Vi kommer att investera en hel del i de apotek som är underinvesterade så att det blir fräschare för både kunder och medarbetare. Dessutom kommer ju karriärmöjligheterna öka nu när vi både jobbar med egna apotek och en franchisemodell, det är det ju ingen annan apotekskedja som erbjuder idag, säger han.
De 30 franchise-apotek som inte säljs till Euroapotheca kommer nämligen att vara kvar i bolaget med serviceavtal precis som tidigare.
– Ja, och vi har ingen avsikt att försämra villkor eller höja avgifter i dagsläget. Dessutom har vi fem sex nyetableringar av franchiseapotek under första halvåret 2018 så den delen kommer att fortsätta växa, säger han.
Euroapotheca har en uttalad vilja att expandera i Sverige och Tony Johansson ser även nyetableringar av egna apotek i framtiden.
När det gäller de anställdas villkor och löner finns det inga som helst tankar om försämringar, försäkrar han.
– Nej, det här är ju en förtroendebransch och utan våra medarbetare är vi ju ingenting. Jag är medveten om att många av våra konkurrenter mer än gärna skulle vilja hugga ganska många av dem, säger Tony Johansson.
Euroapotheca har sedan tidigare drygt 450 apotek i Litauen, Lettland, Estland, Polen och Ukraina där kedjorna heter lite olika varianter av moderbolagets namn. Men något namnbyte är inte aktuellt i Sverige, enligt Tony Johansson.
– Det finns, mig veterligen, inget namnbyte på gång. Apoteksgruppen har funnits i åtta år och jag tror att det är väldigt viktigt att man håller fast vid det som kunderna känner att de har förtroende för. Att kasta in ett helt nytt varumärke är förenat med ganska stora risker, säger han.
Även för egen del innebär köpet att han jobbar på som vanligt.
– Euroapotheca har sagt att de mer än gärna vill att jag och mitt team ska fortsätta att ratta skutan. Så det är ”business as usual” och det tror jag också är väldigt bra för alla våra medarbetare. Även om de har varit anställda hos olika entreprenörer så känner de ju oss så jag tror att det blir en väldigt mjuk övergång, det här, säger Tony Johansson.