Förra veckan berättade vi om MSD:s och Apoteket AB:s omfattande samarbetsprojekt Hälsoaktiv.
Inom ramen för projektet erbjuds personer med typ 2-diabetes ett tre månader långt program med inriktning på bland annat adherence.
Programmet innehåller bland annat inledande samtal med apotekspersonal, välkomst- och tips-sms samt e-post varannan vecka med instruktioner kring motion, kostvanor och livsstilsfaktorer. Varannan vecka får deltagaren svara på quiz på olika teman.
Rekrytering till Hälsoaktiv pågår för närvarande på apoteken. Totalt deltar 370 apotek i 14 och förhoppningen är att rekrytera 5 000 deltagare innan årsskiftet.
Svensk Farmaci bad Ulf Janzon, policy- och kommunikationschef på MSD i Sverige, att berätta mer om satsningen.
Kan intressekonflikter eller etiska problem uppstå när apotek och läkemedelsbolag samarbetar nära som i detta fall? Hur hanteras de isåfall?
– Risken för detta är mycket liten som jag ser det. En styrka i projektet att det inte enbart är patienter med MSD:s produkter som är med, tvärtom har merparten av patienterna inga MSD-produkter. Dessutom handlar detta om ett stöd för patienten efter det att hen tillsammans med sin läkare valt behandling. Projektet påverkar alltså inte på något sätt valet av behandling utan har ambitionen att förbättra följsamheten till den överenskomna behandlingen och också förstärka råden kring kost, motion, rökning med mera, säger Ulf Janzon.
Projektet är till stor del inriktat på livsstil, och det finns ju många, både utanför och inom den ordinarie sjukvården, som ger råd i denna genre. Med detta sagt, är hälso- och sjukvården utanför apoteken på något sätt involverad i Hälsoaktiv?
– Inte idag, men förhoppningsvis blir det så i framtiden, säger Ulf Janzon.