Ris som blev en ros
BLOGG: Svensk Farmacis bloggare Isabella Stenmark tänkte först gnälla på Läkemedelsverket, men gläds nu istället åt att myndigheten gjort tillvaron enklare för apotek och patienter med exempelvis adhd.
I skrivande stund är jag riktigt glad, riset som skulle delas ut har blivit till en ros.
Det här inlägget skrev jag i somras och anledningen till att det inte har publicerats förrän nu, är för att jag länge väntade på svar från Läkemedelsverket. Då pågick en översyn på föreskriftsnivå och samma fråga som jag ställde, diskuterades redan inom Läkemedelsverket. Omarbetningen av berörd förskrifter pågår än, men i veckan kunde jag äntligen få ett annat svar på min fråga än vad jag fick i somras.
På egen begäran jobbade jag hela sommaren i år. Eftersom min arbetsplats inte är belägen på en klassisk semesterparadisort, minskade kundtrycket något. Nu kunde vi ägna oss åt det som annars prioriterats bort. Kompakten och restorderlistan var prydligare än någonsin.
Även om jag under sommaren mötte färre kunder, bjöd mötena på andra utmaningar än vanligt. Kunden hade rest ifrån sina läkemedel. Kunden hade inget aktuellt recept och medicinen var helt slut. Kundens läkare var på semester och kliniken var stängd. I många av dessa lägen valde kunden att vända sig till apoteket i hopp om hjälp.
Jag har även mött kunder som har haft ett giltigt itererat recept men som inte har fått hämta ut sitt läkemedel. Uttaget har varken hindrats av ett expeditionsintervall eller högkostnadsskyddet. Som bekant, krävs särskild specialisering eller dispens för förskrivningsrätt av läkemedel för behandling av ADHD. Liknande regelverk finns för förskrivning av isotretinoin och metadon vid opiatberoende. Enligt tidigare tolkningar av regelverket gällde följande, dispensen skulle vara giltig vid både expeditions- och förskrivningstillfället. Eftersom både en dispens och ett recept är giltigt i ett år fanns utrymme för utmaningar.
Föreställ dig att du möter en stressad småbarnsförälder som skall på semester och behöver hämta ut till exempel Concerta till sitt barn. Föräldern vet att det finns uttag kvar på receptet och förstår inte alls varför apoteket krånglar. Barnen klättrar på stolarna och stojar runt vid disken. Farmaceuten försöker förklara regelverket kring dispenser. Föräldern rasar, vem är apoteket att påstå att läkaren inte är specialiserad, det är den bästa läkaren de någonsin har haft!
Vi hade ett liknande fall den här sommaren. Apoteket gjorde allt i sin makt, men läkaren var på semester och dispensen hade gått ut när kunden skulle göra ett uttag. Vems är ansvaret? Vem får skiten?
Jag skulle inte bli förvånad om kunden vände sig till ett annat apotek i hopp om att de inte skulle ”krångla”.
Jag vet att regelverket kring dispenser har lett till många felexpeditioner. Och många gånger har jag drömt om förändring, kunde inte receptets giltighet kopplas till dispensens? Här och nu, hade jag tänkt rikta kritik och dela ut ris. Istället delar jag ut en ros.
Läkemedelsverket har inte ändrat på regelverket utan förtydligat dess tolkning i dagarna. Detta för att regelverket har tolkats på olika sätt. Så i klartext. En dispens beviljas för ett år och är knuten till en arbetsplats. Dispensen måste vara giltig vid förskrivningstillfället vilket vi på apoteket fortfarande är skyldiga att kontrollera. Däremot behöver dispensen inte vara giltig vid expeditionstillfället förutsatt att den var giltig vid förskrivningstillfället. Det innebär att vi inte behöver neka den stressade småbarnsföräldern ett uttag för att läkaren har missat att förnya sin dispens och gått på semester.
Heja Läkemedelsverket, den här rosen är till er och er till alla som sett till att frågan uppmärksammats!