Tidigare var det företaget Artexis som arrangerade mässan, men i början av det här året togs den uppgiften över av arrangören Bra Mässor. Louise Boman är projektledare för mässan.
Hur ser du på avsaknaden av apotek och läkemedelsföretag bland utställarna?
– Vi ska förstås jobba på att få hit apotekskedjorna och läkemedelsföretagen. Ett skäl till att vi inte hade dem här i år är att mässan sammanföll med flera apotekskedjors inköpsveckor. Det ska vi se till att undvika i framtiden.
– Och även om inga apoteksaktörer ställde ut på mässan förlade de oberoende apotekens förening, Soaf, sitt interna möte till mässan för att deltagarna skulle kunna ta del utställningen.
Under flera år har apoteksföretagen i stort lyst med sin frånvaro. Är det dags att slopa ordet ”Apotek” i mässans titel?
– Även om vi inte hade medicinska produkter på årets mässa så har vi fokus på varumärken som finns på apoteken. Vår mässa skiljer sig rätt mycket från till exempel kosmetikmässan i vilka produkter som ställs ut.
Har ni några planer på att öka apoteks- och läkemedelsinslagen i mässans seminarieprogram?
– När mässan startade hände det mycket på apoteksmarknaden, som då var ny, och det speglades i innehållet. Nu har kedjorna mycket fokus på hur de ska profilera sig med till exempel kosmetika eller digitalisering och på vad de ska marknadsföra på apoteken. Egenvårdsavdelningarna blir allt större och det är de som genererar pengar till apoteken, vilket vi speglar både i seminarier och på utställningen.
Men läkemedel utgör den största delen av apotekens omsättning och är apotekens kärnverksamhet. Bör inte det speglas i programmet?
– Självklart är det viktigt för oss att apotekens kärnverksamhet, det vill säga läkemedel, finns med på mässan.
Hur många besökare från apoteken hade ni i år?
– Vi är inte helt klara med att sammanställa besöksstatistiken än, men mer än en tredjedel av besökarna var från apoteken.
Här kan du läsa om förhandlingschefen Christer Borgs kritik av mässan.