Tidigare i dag har Svensk Farmaci rapporterat om att tre apotek inom Apoteksgruppen lockar kunder med åkband och fri entré på nöjesparker om de köper sina speciallivsmedel hos dem. Kunderna som köper via apoteken slipper också egenavgiften och de får sina livsmedel levererade till hemmet.
En tidigare prisjämförelser visade att samma apotek tog betydligt mer betalt för specialkost än andra apotek. Då det rör sig om subventionerade livsmedel hamnar kostnaden på skattebetalarna.
Svensk Farmaci har sökt Apoteksgruppens ledning för en kommentar och kedjans kommunikationschef Maria Mårfält svarar i mail att ledningen instämmer i kritiken, men inte kan tvinga entreprenörerna att sänka priserna.
”Vi har noterat att aktuella försäljningspriser kraftigt skiljer sig från våra rekommenderade priser och påtalat det orimliga i detta för apoteksägarna. Även om den prissättning som tillämpats inte strider mot gällande lag eller föreskrift instämmer vi i det olämpliga med hög prissättning. Som frivillig apotekskedja har vi dock, enligt konkurrenslagstiftningen, inte möjlighet att styra prissättningen hos de anslutna medlemsföretagen”, skriver hon.