Efter nio framgångsrika år som oberoende bevakare av den svenska apoteksmarknaden läggs Dagens Apotek ned i slutet av månaden.
Det meddelar Bonnier Business Media i ett pressmeddelande nu på morgonen.
“Bevakningen av området kommer fortsätta i andra titlar som ges ut av Bonnier Business Media, nämligen den digitala nyhetstjänsten Apoteksmarknaden och i sjukvårdsbevakaren Dagens Medicin”, meddelas det.
– Dagens Apotek föddes i en tid av omreglering och nybyggaranda och har varit mycket uppskattad av en trogen läsekrets. Nu är den inte tillräckligt lönsam och vi väljer därför att fokusera på nya satsningar inom andra områden där vi ser ett sug efter omvärldsbevakning och nyttojournalistik, säger Christina Kennedy, chefredaktör och affärsområdeschef för Bonnier Business Medias medicintitlar.
– Gratis journalistik endast finansierad av annonser ingår inte i vår strategi för framtiden. Vi satsar på nischade, nyttiga betalprodukter som hjälper våra läsare att få koll, förbättra och fatta kloka beslut i sina verksamheter.
Nils Bergeå Nygren, Svensk Farmacis chefredaktör, var med och startade Dagens Apotek inför omregleringen av apoteksmarknaden.
– Jag tycker att det är tråkigt att Dagens Apotek försvinner. Tidningen och framför allt sajten var väldigt vältajmad när den startade och blev en viktig nyhetskanal för branschen i ett läge när det fanns ett stort sug efter information, säger han.