Allt som kan digitaliseras kommer att digitaliseras. Det en farmaceut gör på apotek idag kan vara helt omdefinierat om 20 år.
Förändringarna kan dock ses som en möjlighet och inte ett hot – farmaceuterna kan själva forma framtiden genom att se möjligheterna. Och när arbetsuppgifter försvinner i takt med digitaliseringen får vi möjlighet att fokusera på det som verkligen ger kvalitet, att förstå kundens behov på djupet.
Det var några av budskapen som farmaciutbildade Ashkan Fardost – forskare, föreläsare, investerare, rådgivare och framtidsspanare på SVT – förmedlade under en välbesökt kvällsföreläsning igår. Arrangemanget var en regionaktivitet i Sveriges Farmaceuters regi.
Ashkan Fardost gav framför allt sin bild av digitaliseringens potential i bred bemärkelse, men gjorde även flera kopplingar till apoteks- och läkemedelssektorerna.
I USA har exempelvis apotekskedjan CVS börjat låta datorer kopplade till IBM:s ”superhjärna” Watson ge individanpassade hälsoråd baserade på data från en lång rad informationskällor.
– Om någon berättat om sina planer på att starta ett nytt apotek här i Stockholm, och frågat om jag ville investera, hade det blivit ett blankt nej. Men om han eller hon berättat om sin satsning på världens första Snapchat-apotek hade jag investerat direkt, sa Ashkan Fardost.
Han beskrev läkemedelsindustrin som en ”trött gammal bransch” som inte blivit utmanad på lång tid.
Antalet nya läkemedel på marknaden ökar visserligen stadigt, men antalet innovationer har stagnerat – 2010 nåddes en ”innovationspeak”.
Dagens metoder för läkemedelsutveckling har, enligt Moores lag, nått sin ”tech limit”, där de lägst hängande frukterna är nedplockade.
Ett större beteendeskifte kommer därför att krävas för att framgångssagan ska fortsätta. Genterapi kan kanske vara denna nya väg, spådde Ashkan Fardost.
Parshin Saadatirad, apotekare och regionssamordnare i Sveriges Farmaceuter, var den som tog initiativ till föreläsningen.
– Jag tyckte att Ashkan gjorde en lysande presentation som var helt rätt i tiden. Vi har möjlighet att forma framtidens digitaliserade farmaceutvärld. Det är vi som ska göra det. Men det kräver att vi redan nu tänker till och i nya spår, och tar plats i förarsätet. Annars gör någon annan det åt oss, säger hon.