Patientmöten som ges tid framgångsrecept i Kalmar
Enskilda samtal med patienter om deras läkemedel - i lugn och ro. De kliniska apotekarna på Länssjukhuset i Kalmar har i nära samarbete med vården utvecklat en egen arbetsmodell som man använder på flera sjukhusmottagningar.
I förhållande till kommunens storlek har Kalmar, vid sidan om sina öppenvårdsapotek, ovanligt många potentiella arbetsplatser för farmaceuter.
Apoteket AB:s kundcentrum finns här liksom E-hälsoinstitutet, en Apoex-filial, Linnéuniversitetets receptarieutbildning och landstingets läkemedelssektion inklusive ett tiotal kliniska farmaceuter på sjukhuset. Och snart flyttar E-hälsomyndigheten till staden vid Ölandsbron.
Klinisk farmaci i Kalmar började på tidigt 00-tal genom bland annat Fredrika Hedebäcks pionjärarbete på psykiatrikliniken och Mari-Mall Winner som inledde patientsamtal på reumatologen.
Länssjukhuset i Kalmar var först i landet med permanentad klinisk farmaci inom psykiatrin, något som nu finns i åtta landsting.
Verksamheten har varit så uppskattad att psykiatrikliniken nu vill betala för en egen apotekare även i norra länsdelen, baserad i Västervik.
Klinisk farmaci på Länssjukhuset i Kalmar har sedermera växt och omfattar nu bland annat reumatologen, dialysenheten, kardiologen och psykiatrin.
– Vi har utvecklat en särskild arbetsmodell inriktad på sjukhusmottagningar. Vi tror att vi gör störst nytta genom enskilda samtal utan stress med patienter som är förberedda på att prata om läkemedel, befinner sig i en lugn miljö och där vi vid behov kan diskutera med ansvarig läkare, berättar Malin Johansson Östbring, apotekare på Länssjukhuset och landstingsdoktorand.
Läs mer om klinisk farmaci i Kalmar i vårt reportage i Svensk Farmaci nr 1/17 som kommer ut senare i februari.