Bakgrunden är bland annat att var tredje person i Sverige anger att de själva letar information när de behöver rådgivning om läkemedel. Detta enligt en enkät som Apoteket AB låtit genomföra och som 1 500 personer i Sverige besvarat.
”Många av dem som söker information på egen hand uppger också att de blir förvirrade av alla olika tips och råd kring hälsa i allmänhet. För att hjälpa dem som behöver råd om läkemedel och sin läkemedelsbehandling på nätet lanserar Apoteket nu en dygnet-runt chatt”, skriver apotekskedjan i ett pressmeddelande idag.
– Vi hoppas att fler som letar efter information på nätet ska vända sig till oss med sina frågor, säger Henrik Tingwall, chef för digitala tjänster och kundlojalitet på Apoteket, i pressmeddelandet.
Chatten ska finnas tillgänglig i Apotekets uppdaterade app, och på apoteket.se.
Läkemedelsupplysningen, numera en del av Läkemedelsverket i Uppsala, har i dagsläget liknande verksamhet som är telefonbaserad.
Verksamheten var på monopoltiden en del av Apoteket AB. Läkemedelsupplysningen håller öppet mellan 8 och 18 på vardagar.
Erik Stridh är apotekare och enhetschef på Läkemedelsupplysningen.
Hur värderar du spontant behovet av en sådan här tjänst, i skenet av er befintliga verksamhet?
– Att öka kunskapen om läkemedel på bred front kan förhoppningsvis stärka allmänheten och det är positivt att apotek bidrar till att sprida läkemedelsinformation, säger han.
Har ni själva övervägt att införa en chattfunktion?
– I dagsläget finns ingen plan att starta en chatt men på sikt skulle det kunna vara en möjlighet, säger Erik Stridh.