“Hjärtat gör inte skäl för namnet”
LEDARBLOGG: Ge era anställda en julklapp i form av en bättre lösning för personalrabatten, Apotek Hjärtat, uppmanar Svensk Farmacis chefredaktör.
Personalrabatt, javisst. Men bara om du har ett Ica-kort och om du ser till att du låter din lön gå till ditt konto i Ica-banken varje månad.
En automatisk överföring av hela lönen till din egen bank… nej det kan vi inte ordna. Du får i så fall gissa dig till ett fast belopp, som vi sedan för över månatligen.
På sajten har vi skrivit flera artiklar om de villkor för personalrabatt som Apotek Hjärtat satt upp och som väckt starka interna reaktioner. Idag lyfter även Svenska Dagbladet frågan.
Efter den inledande kritiken tidigare i höst backade företaget temporärt och sköt fram implementeringen till årsskiftet. ”Vi erkänner bristande kommunikation” hette det.
Men det är inte kommunikationen som brustit – det är själva förslaget. Det här borde Hjärtat göra om – och göra rätt.
Det är klart att man som trogen medarbetare vill ha – och faktiskt förtjänar – en personalrabatt. Företaget tvingar därför indirekt personalen att välja den egna Ica-banken i en situation där man själv rimligen borde få välja hur man vill göra.
Äh, det här är väl bara smart av Hjärtat, det är klart att man som anställd bör vilja vara lojal, säger någon. Och själva rabatten är ju generös. En ickefråga.
Här håller jag inte med. Den lilla frågan om rabatten väcker nämligen en större: Vilken syn på sina medarbetare signalerar arbetsgivaren genom att komma med ett så stelbent förslag och sedan inte lyssna ordentligt på kritiken?
För att summera: Så här behandlar inte ett företag med stort hjärta sina anställda.
Det går fortfarande att backa bandet. Ge era anställda en julklapp i form av en bättre lösning för personalrabatten, Hjärtat!
Nils Bergeå Nygren