Allergi och hösnuva kan bli ämnen för ny kampanj
Igår invigde Johnson & Johnson sitt nya svenska huvudkontor i Ulriksdal med ett ambitiöst seminarium. Här dryftades allt från framtidens robotbaserade kirurgi till apoteksföreningen och Lif:s aktuella kampanj om förkylning.
Igår invigde Johnson & Johnson sitt nya svenska huvudkontor i Ulriksdal med ett seminarium på temat “Framtidens patient”.
Under en av programpunkterna berättade Jonas Vikman på läkemedelsindustrins branschorgan Lif och Lisa Stern Ödmark, Sveriges apoteksförening, om föreningarnas gemensamma kampanj på förkylningsområdet som vi skrivit om tidigare.
Ännu finns inga konkreta planer på fler liknande kampanjsamarbeten, men enligt Jonas Vikman skulle allergi/hösnuva kunna bli ett ämne för framtida gemensamma kampanjer.
Tidigare i år lämnade Johnson & Johnson med 1 150 anställda sitt huvudkontor i Rotebro och flyttade in i nya lokaler i Ulriksdal.
De blev därmed det senaste i raden av läkemedelsföretag i Solna. Sedan tidigare finns bland annat Takeda, Meda, BMS, Abbvie och Bayer i kommunen.
På seminariet berättade Steen Pedersen, global marknadschef på Johnson & Johnson:s dotterbolag Ethicon, om ett samarbete med Googles dotterbolag inom life science, Verily, som syftar till att vidareutveckla dagens robotbaserade kirurgi.
Deltog gjorde också den uppmärksammade parkinsonpatienten och forskaren Sara Riggare, doktorand vid Karolinska institutet. Hon efterlyste bland annat inrättandet av ett kompetenscenter för spetspatienter på KI.