Syftet med satsningen är att öka kunskapen om förkylning och influensa, och förmedla vad man kan göra för att bli frisk på egen hand via råd från sitt apotek. Kampanjen pågår fram till den 17 mars nästa år.
– Ett nav i kampanjen är hemsidan, rådfrånapotek.se, där vi samlat kvalitetssäkrad och användarvänlig information inklusive svar på vanliga frågeställningar. Här finns också en ”förkylningskarta” över landet som är baserad på Google-sökningar, berättar Robert Svanström, chefsfarmaceut på apoteksföreningen.
– Det andra navet i satsningen är apotekspersonalen som är kampanjens primära budbärare.
Satsningen har tagits fram i samarbete med läkemedelsindustrins branchorgan Lif. Kampanjens logga kommer att synas i företagens marknadsföring av förkylningsrelaterade produkter.
– Vi och läkemedelsindustrin har ett gemensamt intresse i en ansvarsfull användning av läkemedel. Vi ska förstås utvärdera detta men det är möjligt att det kan bli fler liknande samarbeten i framtiden, säger Robert Svanström.