Stockholms Läns Landsting har startat en studie där farmaceuter och sjuksköterskor samarbetar för att försöka öka följsamheten till ordinerad statinbehandling.
– Det är problem med långtidsanvändningen av statiner. Ett år efter nyinsättning så är följsamheten ganska dålig och man ser ju redan efter tre månader ett ganska stort tapp. Vår hypotes är att många låter bli att hämta ut sina läkemedel vid andra receptuttaget, säger Magnus Thyberg, läkemedelschef i Stockholms Läns Landsting.
För att öka följsamheten hos patienterna för att fler ska få den nytta som läkaren har avsett försöker man nu motivera patienterna att fortsätta. Så här fungerar det:
Expedierande farmaceuter rekryterar nystartade statinpatienter på apoteken, speciellt tränade sjuksköterskor ringer sedan upp patienterna och ger dem ett motiverande samtal hemma i lugn och ro, därefter gör farmaceuterna en uppföljning på apoteket när patienterna hämtar ut sina statiner den andra gången.
Magnus Thyberg tror att patienterna behöver öka sin förståelse för varför man ska ta förebyggande läkemedel och ges en möjlighet att diskutera frågor och farhågor kring sitt läkemedel.
– Vi tror inte att den dåliga följsamheten beror på att man glömmer utan på att det är ett medvetet beslut, säger han.
Stockholms Läns Landsting har anlitat företaget ICT som samarbetar med Apoteket AB som sköter rekrytering och uppföljning av patienterna.
– Vi ser detta som ett forskningsprojekt för att undersöka om detta är en modell som fungerar. Vi vill undersöka om detta är ett sätt att använda apotek i en framtid för att öka följsamheten, säger han.
Grundplanen är att få ihop 1 000 patienter som ska få motiverande samtal och som sedan ska följas upp ett år efter interventionen vilket innebär att det kommer att dröja en stund innan resultatet blir färdigt.
– Vi tror att det kan vara ett antal patienter som får ett bättre liv med mindre sjukdom på grund av vår insats, men vi måste kunna visa det också, säger Magnus Thyberg.