En chans för Hjärtat att leva upp till sitt namn
BLOGG: Apotek Hjärtat borde i kraft av sitt företagsnamn ta chansen att bli först bland apotekskedjorna med att köpa in hjärtstartare till apoteken, bloggar Svensk Farmacis chefredaktör.
Hjärtat är den kroppsdel som kanske har den mest positiva laddningen av alla. Organet får oss att associera till värme, empati och känslor.
Apotek Hjärtat har fattat galoppen och använder den varma och livgivande blodpumpen i sitt företagsnamn.
Men pumpen kan krångla. Hjärtstopp är ett mycket farligt tillstånd, chansen att överleva utanför sjukhus är ytterst liten. Men finns en hjärtstartare i närheten förbättras oddsen något.
Häromveckan författade Anders Cronlund en blogg här på sajten om att de svenska apoteken saknar hjärtstartare.
”Apoteken kan rädda fler liv än vad de gör idag. Tänk om man visste att alla apotek hade hjärtstartare”, skrev han.
Det är lätt att hålla med. Apoteken vill vara en del av vården och detta borde vara ett utmärkt och inte alltför dyrt sätt att visa det på. Det är också ett initiativ som skulle ge branschen och professionen stor goodwill.
Jag tycker att Apotek Hjärtat i kraft av sitt företagsnamn borde ha extra anledning att ligga i framkant och investera i hjärtstartare. Andra får gärna hinna före, men Hjärtat har större möjligheter än de andra att “göra en grej” av detta kampanjmässigt och medialt.
Apotek Hjärtat har redan idag tio utbildade HLR-instruktörer som har utbildat i hjärt- och lungräddning på cirka 120 av apoteken.
Nästa steg borde vara att köpa in hjärtstartare, åtminstone till de apotek där det inte redan finns någon sådan i närheten.
Nils Bergeå Nygren