Facetime och Skype kanaler för rådgivning om huden från Apoteket
Hudrådgivning via Skype eller Facetime är den senaste tjänsten som erbjuds via svenska apotek. Detta kan bli startskottet för en ny kanal för rådgivning från Apoteket AB:s apotek, enligt projektledare Åsa Asplund.
Apoteket AB har hudvårdsrådgivare på 57 av sina apotek. Från och med idag blir de ännu mer mer tillgängliga – bolaget testar en ny digital tjänst där konsumenter kan boka tid för hudvårdsrådgivning via Facetime eller Skype.
Tjänsten kan bokas via Apotekets hemsida och erbjuds till att börja med under en testperiod på fyra veckor, mellan den 6 april och den 3 maj.
Tjänsten är gratis.
– Det finns en trygghet i att rådgivningen är oberoende. Varumärket i sig är inte viktigt för oss. Istället fokuserar vi helt på att hitta rätt produkter utifrån hudtyp och hudtillstånd, säger Sofia Bergström, kategorichef för hud på Apoteket AB, i ett pressmeddelande.
Svensk Farmaci ringde upp Åsa Asplund, projektledare på Apoteket AB.
Får hudvårdsrådgivarna verkligen en tillräckligt bra bild av kundens hud via Skype eller Facetime?
– Våra tester i förväg har visat att det oftast fungerar. Hudterapeuten kommer att be den som ringer att gå till ett ställe där det finns ett bra dagsljus, till exempel nära ett fönster. Sedan är det upp till hudvårdsrådgivaren att avgöra om han eller hon har en tillräckligt bra bild. Om inte blir rekommendationen att boka tid på apoteket istället, säger Åsa Asplund.
Har ni idéer om att erbjuda andra tjänster via Skype/Facetime?
– Ja absolut, det här är en första test, men det finns även idéer om att erbjuda andra rådgivningstjänster på detta sätt.