Gå till innehållet
Gå till startsidan

Fack- och professionstidningen från Sveriges Farmaceuter

Kampanj välkomnas men “ger inte hela bilden”

Idag drar Sveriges apoteksförening igång en månadslång kampanj för att få unga att välja en farmaceututbildning. Mycket välkommet, men det är viktigt att blivande studenter ser de andra möjligheter än apotek som utbildningarna ger, tycker Kristina Fritjofsson, ordförande i Sveriges Farmaceuter.

Farmaceutbristen är, som Svensk Farmaci skrivit vid många tillfällen, påtaglig i många delar av landet.

Mot denna bakgrund har apoteksföreningen tagit fram en särskild kampanjsajt för att få fler att välja en farmaceututbildning. Kampanjen förmedlas också via aftonbladet.se.

Syftet är att få blivande studenter att ”informera sig om livet som farmaceut och vilka utbildningar som leder fram till yrket”, skriver föreningen i ett pressmeddelande idag.

Kristina Fritjofsson, ordförande för Sveriges Farmaceuter, välkomnar satsningen.

– Det är jättebra att branschen jobbar för att fler ska välja yrket, med syfte att möta framtidens kompetensbehov, säger hon.

– Vi noterar att det främst är apotek som lyfts fram som framtida arbetsgivare, vilket kanske inte är oväntat eftersom avsändaren är Sveriges apoteksförening. Vi vill gärna komplettera med att det finns en lång rad andra yrkesmöjligheter, säger hon.

– Om detta hade varit tydligare i kampanjen skulle antagligen ännu fler blivande studenter kunnat lockas till utbildningarna. Apoteksföretagen behöver jobba med att skapa attraktiva arbetsplatser, nu ser vi tvärtom en utveckling där arbetsmiljön försämras på apoteken. Men om kedjorna förbättrar arbetsmiljöarbetet är chanserna stora att de examinerade studenterna i slutändan väljer apotek, säger Kristina Fritjofsson.

Hon är själv ett levande exempel på de många möjligheter som en apotekarutbildning ger.

Kristina Fritjofsson har bland annat arbetat med klinisk läkemedelsforskning, inom marknadsföring samt på apotek som egenföretagare.

Mest läst