Apobox hjälper danska apotek med hälsotjänster
Apobox används på några danska apotek som ett enklare sätt att visa upp och prata med kunder om apotekets hälsotjänster.
Det var när Hanne Høje Jacobsen, apotekare och ställföreträdande chef för Nærum Apotek skulle utveckla ett sätt att paketera apotekarnas kunskap, och göra det tydligare för kunderna vilka olika hälsotjänster apoteken erbjuder, som hon kom på idéen.
Hon började klippa och klistra och fick till slut ihop den första prototypen till asken som hon senare kallade Apobox.
Lådan innehåller ett presentkort på en av tjänsterna, samt information om vad tjänsten omfattar. Idag finns fyra Apobox med olika tjänster: Läkemedelsgenomgång, en upprensning av medicinskåpet, blodtrycksmätning och en kurs i att ta inhalerade läkemedel på rätt sätt, så kallad TPI, ”Tjek på inhalation”. Apoteket bestämmer själv priset på de olika tjänsterna, förutom TPI som är gratis.
– Det är många kunder som inte känner till apotekens hälsotjänster. Med hjälp av Apobox är det lättare för oss att uppmärksamma det och visa dess värde på ett enkelt sätt, säger Hanne Høje Jacobsen till danska tidningen Farmaci.
Ett pilotprojekt vid fyra apotek visar att medarbetarna tycker att det är lättare att prata med kunderna om de hälsotjänster som erbjuds med hjälp av Apobox.
– Apoboxen fyller en lucka på apoteket, säger Hanne Høje Jacobsen.