Livsmedelsverket ger Apoteket indirekt kritik
Utan att uttryckligen nämna Apoteket AB kritiserar Livsmedelsverket den aktuella kampanjen Dagsbehovet. Att skrämma människor till att tro att de måste komplettera kosten med tabletter är onödigt, skriver verket.
”Vanlig mat räcker nästan alltid för att få i sig den näring som behövs. Ändå påstår olika aktörer med jämna mellanrum i sin marknadsföring att kosttillskott behövs för en bra hälsa. Tyvärr skapar det lätt en oro i onödan hos konsumenterna”, skriver Livsmedelsverket i ett pressmeddelande idag, onsdag.
I marknadsföringen av kosttillskott påstås ofta att det är krångligt och svårt att få i sig de ämnen som behövs för att kroppen ska må bra, fortsätter Livsmedelsverket. Ibland illustreras detta genom att visa hur mycket som behövs av ett särskilt livsmedel för att få i sig dagsbehovet av en enskild vitamin.
Det är uppenbart att verket indirekt hänvisar till Apoteket AB:s aktuella kampanj som vi skrev om igår.
– En sådan jämförelse blir alldeles missvisande eftersom ingen äter bara en sak, exempelvis bananer eller musslor. Det är helheten av det man äter som räknas, inte enskilda livsmedel eller enskilda dagar, säger Anna Karin Lindroos, nutritionist på Livsmedelsverket, i pressmeddelandet.
– Många som köper dyra kosttillskott gör det helt i onödan. De luras att tro att de gör något bra för hälsan. Men vanlig mat är alltid bäst, fortsätter Anna Karin Lindroos.
– Att skrämma människor till att tro att de måste komplettera kosten med tabletter är onödigt. Kraften bör i stället riktas mot att få ännu fler att äta bättre och mer varierat.
Kristina Fritjofsson, ordförande för Sveriges Farmaceuter, tycker att det är märkligt att staten, via sin apotekskedja, å ena sidan driver en kampanj som syftar till ökad försäljning av kosttillskott och att man å andra sidan via sin myndighet tar kedjan i örat.
– Samtidigt är vetenskapen på det här området svårtolkad och det är i vissa sammanhang svårt att säga vad som är rätt och fel, säger hon.