“Apoteket måste vårda sitt rykte”
BLOGG: Slarviga kampanjer gör att statliga Apoteket AB riskerar att urholka det särskilda förtroende som många har för bolaget, skriver Svensk Farmacis chefredaktör.
Apoteket AB lanserade förra veckan, när vi hade sändningsuppehåll här på sajten, kampanjen ”Dagsbehovet”.
Det är en nätbaserad tjänst där bolaget visar hur mycket man behöver äta av enskilda födoämnen för att få i sig dagsbehovet av olika vitaminer och mineraler. Sajtbesökarna får bland annat upplysningen att 667 gram wienerbröd räcker för att få i sig tillräckligt med D-vitamin.
Problemet är bara att det är en kombination av olika födoämnen som ska uppfylla dagsbehovet. Och som för de flesta gör det.
Bilderna på de ofta orimligt stora mängderna av enskilda födoämnen är därför missledande.
Helt fel blir det när Apoteket AB i samma andetag, i direkt anslutning till de missvisande bilderna, föreslår inköp av företagets kosttillskott.
Till råga på allt påstod Apoteket vid kampanjstarten att ”bara två av tio får i sig alla viktiga vitaminer och mineraler genom kosten”.
De flesta farmaceuter skulle nog reagera på det häpnadsväckande påståendet, som är helt felaktigt. Att de flesta får i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler via maten är ju välkänt.
Apoteket AB har nu åtminstone delvis gjort en pudel. ”Vi hade skrivit fel och har nu ändrat i pressmeddelandet. Det är endast två av tio som äter frukt och grönt enligt Livsmedelsverkets rekommendation”, heter det.
Inte så förtroendeingivande.
Hur kan en sådan miss slinka igenom hos ett företag som borde genomsyras av farmaceutisk kompetens?
En annan Apoteket AB-kampanj som lämnade frågetecken efter sig var den mot cykliska silikoner i höstas.
Apoteket rensade ut produkter som innehöll sådana ämnen, som påstås kunna påverka fertilitet, lever och andningsorgan, och slog på trumman.
Agerandet kan tyckas föredömligt. Men fanns det verkligen vetenskaplig grund för negativa hälsoeffekter i de doser som apotekskunder rimligen kan exponeras för?
Flera aktörer hävdade att Apoteket AB skrämde upp allmänheten i onödan. ”Man kan faktiskt kräva av ett statligt bolag som Apoteket AB att man har mer på fötterna när man fattar ett beslut om en kampanj av det här slaget”, sa Hjärtats farmacichef Annika Svedberg i en artikel här på sajten.
Apoteket AB, tidigare Apoteksbolaget, har en stolt tradition av folkhälsoinriktade kampanjer drivna av kunniga farmaceuter, exempelvis temaåren inom olika terapiområden som genomfördes mellan 1991 och 2004. Bolaget hyser bland annat därför ett särskilt starkt förtroende hos stora delar av allmänheten.
Traditionen och det statliga ägandet gör att vi också har höga förväntningar på bolaget.
Bolaget måste nu tänka efter. Fortsätter man med slarviga och ogenomtänkta kampanjer riskerar Apoteket AB att rasera det särskilda förtroende som många har för det statsägda företaget.
Nils Bergeå Nygren