Kräver lägre pris på pneumokockvaccin
Läkare utan gränser, MSF, dumpade häromdagen 17 miljoner dollar i låtsassedlar utanför Pfizers huvudkontor i New York. Aktionen var en protest mot bolagets prispolicy för sitt pneumokockvaccin, som enligt MSF gör det omöjligt för utvecklingsländer att ge behövande barn skydd.
Pfizers och GSK:s pneumokockvaccin, Prevnar/Prevenar respektive Synflorix, är de mest inkomstbringande vaccinerna i världen. Enligt Läkare utan gränser, MSF, drog Pfizers vaccin in hisnande 4,4 miljarder dollar till bolaget under fjolåret.
Samtidigt är lunginflammation den vanligaste orsaken till att barn dör globalt. Många barn i världen får av kostnadsskäl aldrig tillgång till vaccinet.
– Pfizer och GSK tar så mycket betalt för sina vaccin att många regeringar och humanitära organisationer inte har råd att vaccinera barn. Efter en kombinerad försäljning till dags dato på mer än 28 miljarder dollar för pneumokockvaccinen tycker vi att det är berättigat att säga att Pfizer och GSK har råd med att sänka priset så att alla utvecklingsländer kan skydda sina barn från denna barndomsdödande sjukdom, säger läkaren Manica Balasegaram som leder MSF:s så kallade accesskampanj, i ett pressmeddelande.
Enligt MSF tjänar Pfizer mer än 17 miljoner dollar per dag på försäljning av vaccinet. Därför startade MSF en underskriftsinsamling och kampanj förra veckan via ett försök att leverera just 17 miljoner dollar i låtsassedlar till Pfizers vd Ian Read.
MSF tapetserade också en busskur utanför Pfizers kontor i New York med texten “Hey Pfizer, why are your vaccines priced out of reach of children in need?”.
Läkare utan gränser föreslår ett pris på fem dollar per barn för alla tre doserna i utvecklingsländer samt för humanitära organisationer.
Enligt pressinformationen vädjar nu MSF till allmänheten att sätta press på bolagen efter att organisationen i flera år bedrivit “fruktlösa förhandlingar med båda företagen med syfte att sänka priset, så att vaccinen kan användas i projekt i utvecklingsländer och vid humanitära kriser”.
Svensk Farmaci har kontaktat Pfizer för en kommentar angående MSF:s kampanj och prissättningen av Prevenar.