Mer kritik mot kampanj
Även Apotek Hjärtat kritiserar Apoteket AB:s kampanj mot cykliska silikoner. En märklig och omotiverad skrämselpropaganda från ett statligt bolag, anser Annika Svedberg, chefsapotekare. Varken Hjärtat eller Kronan kommer att fasa ut ämnesgruppen.
Apoteket AB uppmanar i sin aktuella kampanj mot cykliska silikoner, som vi skrev om i två artiklar igår, andra aktörer att följa efter och fasa ut produkter som innehåller substanserna.
Men Apotek Hjärtat kommer inte att göra det – tvärtom är Hjärtat i likhet med branschföreningen KTF mycket kritisk till konkurrentens kampanj.
Annika Svedberg är chefsapotekare på Hjärtat.
– Vi kommer inte att följa Apoteket AB:s uppmaning. Det som Apoteket AB påstår om negativa hälsoeffekter anser vi inte att det finns grund för i den studie man hänvisar till. Det är mycket märkligt att Apoteket AB går ut med den här typen av ren skrämselpropaganda, säger hon.
– Man kan faktiskt kräva av ett statligt bolag som Apoteket AB att man har mer på fötterna när man fattar ett beslut om en kampanj av det här slaget.
– Negativa effekter har setts vid framför allt inhalation av väldigt höga koncentrationer, men inga av våra produkter, exempelvis lotioner, krämer och hårprodukter, kommer i närheten av de halterna. Inte ens vid användning av vissa håroljor, där man utsätts för något högre halter, kommer man i närheten av de halter där man såg effekter i studien. Dessutom använder man ju ytterst små mängder av dessa produkter, säger Annika Svedberg.
– Att substansgruppen kan ha negativa effekter i omgivningsmiljön är en annan sak och vi har av den anledningen sedan tidigare beslutat att inte inkludera ämnena i våra egna märkesvaror.
Apotek Hjärtat har informerat sina medarbetare om att man inte håller med om budskapet i Apoteket AB:s kampanj, vilket personalen också kommunicerar till kunder.
Hur ser ni på att Apoteket AB:s kampanj riskerar påverka er försäljning av flera produktkategorier negativt?
– Det är bekymmersamt, och lite sorgligt i de fall som kunder slutar använda produkter som fungerat bra för dem och som faktiskt inte medför några risker, säger Annika Svedberg.
Kronans Apotek kommer inte heller att agera på Apoteket AB:s uppmaning att fasa ut cykliska silikoner.
– Vi kommer inte att följa Apoteket AB:s exempel. Varken Läkemedelsverket eller EU-nivån har på något sätt agerat när det gäller cykliska silikoner och vi ser i nuläget ingen anledning att göra det, säger Andreas Rosenlund, kommunikationsdirektör på Kronan, som dock inte vill kommentera Apoteket AB:s kampanj i övrigt.