“Kampanjen är inte alarmistisk”
Apoteket AB slår ifrån sig kritiken mot kampanjen om cykliska silikoner. Vi tillämpar försiktighetsprincipen, säger kommunikationsdirektör Eva Fernvall.
Tidigare idag skrev vi om Kemisk-tekniska leverantörsförbundet (KTF) kritik mot Apoteket AB:s aktuella kampanj om cykliska silikoner. Apoteket AB svarar nu på kritiken.
– Vi instämmer inte i KTF:s bedömning. Det finns mycket data bakom vårt ställningstagande om cykliska silikoner. Vi säger dessutom inte att det föreligger risker utan att det finns misstankar om risker. Vi tillämpar försiktighetsprincipen, säger Eva Fernvall, kommunikationsdirektör på Apoteket AB.
– I det här fallet har vi tagit ställning att gå före. Vi tycker inte alls att kampanjen är alarmistisk, snarare är det en reklamkampanj med glimten i ögat.
KTF beskriver i sitt brev till Apotekets vd EU-kommissionens förordning 655/2013 om gemensamma kriterier för påståenden om kosmetiska produkter. Där framgår att “påståenden om kosmetiska produkter ska vara objektiva och får inte vara nedsättande mot konkurrenterna eller mot ingredienser som används lagenligt”.
– Vi har inte kritiserat någon annan aktör eller leverantör. Vi hoppas däremot att andra följer efter när vi tar det här steget, säger Eva Fernvall och berättar att Apoteket AB nu har svarat på det kritiska brevet från KTF:s vd.