Icke-medlemmar efterfrågar goda råd
Allt fler icke-medlemmar hör av sig till Sveriges Farmaceuters medlemsrådgivning för att få olika typer av hjälp – men att hjälpa alla som ringer vore inte lojalt mot de betalande medlemmarna, resonerar förbundet. Däremot finns möjlighet att snabbt bli medlem och få hjälp.
Alla anställda på Sveriges Farmaceuters förhandlingsavdelning har noterat en trend att allt fler personer som inte är medlemmar i förbundet ringer och efterfrågar rådgivning.
Det handlar både om oorganiserade personer och medlemmar från andra fack, till exempel Unionen, som haft svårt att navigera i sin organisation och därmed inte fått den hjälp de behövt där.
– Man måste vara medlem för att få vår hjälp, annars fallerar ju hela fackförbundskonceptet. Vi är ju en ideell förening med stadgar och medlemsdemokrati. Det vore inte lojalt mot våra betalande medlemmar att hjälpa alla som ringer, säger Ervin Alic, rekryteringsansvarig på Sveriges Farmaceuter.
Men det går ändå att få snabb hjälp. När man registerar sig som medlem och betalar medlemsavgift blir man medlem från innevarande månad och är berättigad till medlemsförmåner som rådgivning. Förbundet tillämpar i nuläget ingen karenstid, något som vissa andra förbund gör.
Men man kan inte få hjälp när det gäller händelser som inträffat bakåt i tiden.
– Det vore lite som att teckna en brandförsäkring när huset redan brunnit ned, säger Viktoria Juzovitskaja, förbundsjurist.
– Sveriges Farmaceuter kan inte matcha de stora förbundens muskler storleksmässigt men vi kan erbjuda något mer personligt. Här är det lättare att hitta rätt person och vi har en specifik kännedom om apotekarnas och receptariernas arbetsmarknad, både när det gäller det professionsrelaterade och det fackliga, säger Kristina Niemi, förbundsdirektör.