Bakgrunden till satsningen är, enligt kommunikationschefen Hilde Ariansen på Apotek 1 som står bakom initiativet, en oro för utvecklingen när det gäller läkemedelsanvändningen hos unga.
Enligt en norsk larmrapport använder över en fjärdedel av norska 15- och 16-åringar smärtstillande läkemedel dagligen eller varje vecka.
– När man som farmaceut inser detta, och samtidigt är anställd i en kedja som säljer läkemedel till ungdomar, så måste man börja agera förebyggande, säger Hilde Ariansen till norska farmaceutförbundets tidskrift NFT.
Farmaceuterna på Apotek 1 uppmanas därför att göra besök i framför allt klasser med sistaårsstudenter på grundskolan. En särskild presentation har tagits fram.
– Ungdomar bör lära sig mer om hur man använder smärtstillande läkemedel korrekt, och samtidigt bör de uppmärksammas på falska och olagliga läkemedel som man lätt kan få erbjudanden om på internet. De behöver rätt och slätt korrekt information, säger Hilde Ariansen.
Projektet ska utvärderas till sommaren. Till dess tävlar regionerna med varandra – den region som under läsåret 2014/15 gjort flest skolpresentationer får en särskilt premie.
– Jag ser detta som en del av vårt samhällsuppdrag, även om vi här kanske går längre än vad man kan förvänta sig. Sedan kan man inte bortse från att detta framöver kan bli en tjänst som vi kan ta betalt för, särskilt om det blir en del av undervisningsplanen, säger Hilde Ariansen till NFT.