Patientkritik mot Apoteksgruppen
”Så här får det inte vara”. Tre patientföreningar kritiserar Apoteksgruppens affärsmodell, där patienter med dyra läkemedel blir en kostsam affär för enskilda apotek.
Som Svensk Farmaci skrev förra veckan kan enskilda apotek inom Apoteksgruppen (AG) gå back på enskilda kunder med dyra läkemedel – ibland med flera tusenlappar.
Bakgrunden är den avgiftsbaserade franchisemodell som den statligt ägda kedjan tillämpar.
De enskilda franchisedrivna apoteken inom kedjan betalar en avgift till moderbolaget, en avgift som åtminstone delvis beräknas utifrån omsättningen.
Samtidigt ger handelsmarginalen apoteken maximalt cirka 170 kronor per expedition.
Dyra läkemedel driver upp omsättningen, vilket leder till en ökad avgift till moderbolaget.
– För oss blir alla läkemedel som är dyrare än 2500 kronor de facto en förlustaffär för oss att expediera. Om man exempelvis expedierar ett läkemedel för 50 000 kronor går vi back med ungefär 2 000 kronor, sa en medarbetare på ett apotek inom Apoteksgruppen till Svensk Farmaci förra veckan.
Enligt en annan källa på ett av AG-apoteken har det ”absolut hänt” att apotek inom AG hänvisat patienter till andra apoteksaktörer för att inte behöva ta förlusten, även om man ofta också expedierat trots det ekonomiska avbräcket.
Svensk Farmaci bad några patientföreträdare kommentera de här effekterna av Apoteksgruppens affärsmodell. Samtliga som vi talat med är kritiska.
Lars Ettarp är förbundsordförande för Psoriasisförbundet.
– Så här får det inte vara! Är det så att man undvikit att hjälpa patienter på grund av det här är det förfärligt. Alla patienter måste behandlas lika, säger han.
Anna Norman, intressepolitisk ombudsman på Riksförbundet Attention, är på samma spår.
– Det låter väldigt märkligt att man har incitament för att välja bort patienter. Det kan inte ha varit lagstiftarens syfte. Vi gjorde nyligen en enkät till våra medlemmar där flera sa att deras läkemedel alltid är slut på specifika apotek. Vi frågade inte om specifika kedjor, men det hade varit intressant att se sådana uppgifter, säger hon.
Elisabeth Wallenius, förbundsordförande för paraplyorganisationen Sällsynta Diagnoser, hade inte hört talas om Apoteksgruppens affärsmodell och effekterna av den.
– Jag har inte insikt i detalj men rent principiellt låter det här olämpligt. I ett brukarperspektiv blir det väldigt knepigt, säger hon.
Mer information senare.