Inga planer på att ändra avgift
Apoteksgruppen har förståelse för patientorganisationernas reaktion "om det är så att enskilda apotek inte ser seriöst på tillhandahållandeskyldigheten". Men i dagsläget finns inga planer att ändra serviceavgiften.
Birgitta Lange Sjöblom, kvalitetschef på Apoteksgruppen, hörde av sig med några kommentarer på förmiddagens artikel där tre patientföreningar uttrycker kritik mot bolagets affärsmodell.
Patientföreningarna reagerade på att patienter med dyra läkemedel belastar de entreprenörsdrivna apotekens ekonomi i betydligt högre grad än på apotek i andra kedjor. “Fel kund” kan därmed innebära en förlust på åtskilliga tusenlappar för apoteket.
Enligt en källa till Svensk Farmaci har det ”absolut hänt” att apotek inom Apoteksgruppen hänvisat patienter till andra apoteksaktörer för att inte behöva ta en förlust.
Birgitta Lange Sjöblom kommenterar:
“Om detta synsätt förekommer på apotek, oavsett apoteksaktör, har vi full förståelse för patientorganisationernas reaktion. På en konkurrensutsatt marknad värnar vi alla om att behålla våra kunder och vi förvånas om det finns enskilda individer som inte ser seriöst på sin tillhandahållandeskyldighet, även om det är orimligt att ha alla läkemedel i lager.
Som vi tog upp i vårt tidigare svar är expediering av enskilda dyra läkemedel en förlustaffär för samtliga apoteksaktörer i branschen och inget unikt för våra apotek, även om det kan slå hårdare mot enskilda små aktörer. Vi gör kontroller för att upptäcka om enskilda apotek drabbas i större utsträckning än andra och följer varje apoteks servicegrad.
Vi för en kontinuerlig dialog med apoteksägare om serviceavgiften och ser i dagsläget inget behov av en revidering.”