Treo marknadsförs inför midsommar
Treo marknadsförs som midsommarprodukt i en stor annons på DN:s hemsida. Riktigt dåligt och med all sannolikhet lagvidrigt, anser Kristina Niemi, förbundsdirektör på SFa. LV ska nu titta närmare på annonsen. UTÖKAD 19/6
Det är e-handelssajten mat.se som presenterar ett erbjudande inför midsommar på en helsida på DN:s sajt.
Bland de ”midsommarprodukter” som erbjuds förmånligt ingår ”ett helrör Treo” för 48.95 kronor.
Den stora annonsen från mat.se nås alla som går in på dn.se innan man når fram till själva nyhetssajten.
Enligt Läkemedelsverkets föreskrifter ska reklam för receptfria läkemedel främja en skälig användning, det vill säga inte driva på användningen så att den blir oskälig.
Det ska också framgå att produkten som marknadsför är ett läkemedel och vilken som är den aktiva beståndsdelen. Dessutom ska det bland annat finnas en uppmaning att läsa bipacksedeln.
– Den här är ett bottennapp och med all sannolikhet en lagvidrig annons. Man kan undra vad Treo har att göra med en svensk tradition som midsommar. Jag hoppas att annonsören tar till sig kritiken och ändrar annonsen, kommenterar Kristina Niemi, förbundsdirektör på Sveriges Farmaceuter.
En av Sveriges Farmaceuters medlemmar, som hört av sig till Svensk Farmaci, har idag anmält annonsen till Läkemedelsverket.
Anders Ullerås är utredare inom marknadsföringstillsyn på Läkemedelsverket.
– Vi har blivit uppmärksammade på det här och kommer att titta närmare på om det är något som vi kommer att pröva inom ramen för ett tillsynsärende, säger han.
Marie Modig, marknadsföringsansvarig på Meda AB som marknadsför Treo, hörde av sig efter denna artikels publicering.
– Jag vill poängtera att vi inte ligger bakom annonsen och att vi inte har något som helst samarbete med mat.se, säger hon.