Godhetsprincipen, att sträva efter att göra gott är en av etikens grundläggande principer och en sådan självklarhet för hälso- och sjukvårdspersonal att vi ofta inte ens reflekterar över innebörden.
Men när vi som farmaceuter ska göra ett val så kan våra handlingar komma att påverkas av både vår arbetsgivare och kunder när vi tar ställning till att göra gott.
Och vem ska vi egentligen göra gott för?
Kunden som vill ha din hjälp har diffusa ögonsymptom med irriterade ögon. Kunden vill bli av med besvären fort och står nu med en kundkorg full med antihistamintabletter, antihistamindroppar, ögonsalva för torra ögon samt ögondroppar för både trötta och röda ögon.
Med den farmaceutiska kunskap som du besitter förstår du att kunden inte behöver alla de här produkterna för att bli hjälpt.
Det är nu som du ska hjälpa kunden med hennes val – och göra gott för kunden.
Men om du nu gör gott för kunden och avråder henne att inhandla merparten av alla produkter, ja då gör du ju inte gott för arbetsgivaren. Eller gör du det?
Om vi vill göra gott för både kund och arbetsgivare, det vill säga ge kunden det bästa rådet och samtidigt se till att apoteket blir lönsamt, så måste vi ge ett råd som är professionellt.
En apotekare och receptarie har fått sin legitimation utfärdat för att han eller hon har en självständig yrkesroll med kvalificerade arbetsuppgifter och ansvar för patienternas säkerhet i vården.
Om vi låter oss ha med detta i bakhuvudet när vi möter kunder på apotek och patienter i vården, då är svaret – och valet – enkelt.
Vi har en samhällsfunktion att fylla som hälso- och sjukvårdspersonal.
Samtidigt är det lika självklart att vi ska vara lojala mot vår arbetsgivare och vanligtvis har de flesta medarbetare också insikt i det budgetmål som apoteket strävar efter.
Men betyder det att jag nödvändigtvis måste sälja så mycket som möjligt till kunderna för att skapa bästa tänkbara vinst? Svaret är nej.
Apoteken brukar tala om omtänksam försäljning och att låta kunder köpa mer än vad som är nödvändigt för hälsan är varken omtänksamt eller professionellt.
Vi måste alla tänka till när vi möter kunden och en god idé är att fundera över – hur vill du själv bli bemött när du söker hjälp för din hälsa?
Att göra gott i fallet ovan betyder helt enkelt att kunden måste kunna lita på att vi ger ett bra råd.
Och om vi ger ett bra råd kommer sannolikt också kunderna tillbaka till apoteket.
Då gör vi gott för alla parter.