Bloggare ska lära farmaceut om interaktioner
På höstens apoteksmässa, som sponsras av Apoteket AB, ska en mångsysslande hälso- och ekobloggare lära farmaceuter om läkemedelsinteraktioner. Sveriges Farmaceuters förbundsdirektör Kristina Niemi är bekymrad över mässprogrammets utformning.
Kistamässan har redan börjat marknadsföra höstens mässa Apotek & Egenvård. Programmet för föreläsningsserien på Hälsoscenen, som är tänkt som en central mötesplats på mässan, börjar ta form.
Här väntar föreläsningar om fair trade och lakritsens hälsoeffekter. Den enda programpunkten med koppling till läkemedel är en föreläsning med rubriken ”Hur påverkas kroppen av läkemedel och läkemedelsinteraktioner?”.
Men den som under den rubriken väntar sig ett gästspel från den vetenskapliga världen tar fel.
Den som ska lära farmaceuterna om interaktioner är mångsysslaren och hälso- och ekobloggaren Zarah Öberg.
På sin blogg presenterar hon ett digert cv med kurser och verksamheter inom kost, näring, Qi Gong, ayurvedisk medicin med mera, inklusive ett ”filosofi och karma-tänk”.
Öberg ska föreläsa om ”hur vi bäst kan bygga upp kroppen för att klara tillförsel av kemikalier”, underförstått läkemedel, ”hur kroppens avgiftningssystem fungerar samt hur vi kan stötta upp våra avgiftningsorgan med rätt näring”.
Kristina Niemi, förbundsdirektör på Sveriges Farmaceuter, blev bekymrad när hon såg mässans utskick.
– Zarah Öberg är säkert en duktig och inspirerande föreläsare. Men läkemedel är ju i grunden något som rätt använt botar, lindrar och förebygger sjukdom och ohälsa. Våra medlemmar sliter dagligen ute på apoteken med att få kunder att inse att läkemedel inte i första hand är farliga kemikalier som man måste avgiftas från. I det perspektivet kan den här föreläsningens inriktning nästan upplevas som ett hån av målgruppen, säger Kristina Niemi.
– Det här är också något som jag tycker borde bekymra Apoteket AB som i år går in som huvudsponsor. Vi kommer själva att träffa representanter från Kistamässan och ta upp den här frågan i morgon. Vi har blivit ombedda att medverka i mässan i en eller annan form, men det kräver att de visar bättre fingertoppskänsla när man utformar det resterande programmet.
Det finns också andra aspekter på att Apoteket AB i år går in som huvudsponsor till mässan, enligt Kristina Niemi.
– Apoteket AB ska hålla regionmöten i anslutning till mässan och ha drygt 150 apotekschefer på plats. Det gör att man kan fundera över bemanningssituationen ute på apoteken. Det blir ju tveksamt om andra farmaceuter än cheferna kan komma loss för att delta vid mässan.
– Sponsorskap från Apoteket AB hade varit mindre kontroversiellt på monopoltiden. Man nu kan man reflektera över hur Apoteket AB:s engagemang kan komma att påverka de andra apoteksaktörers vilja att medverka, säger Kristina Niemi.
Eva Fernvall, kommunikationsdirektör på Apoteket AB, kommenterar frågan om huvudföreläsningsserien till Svensk Farmaci.
– Det här har blivit lite olyckligt. Men vi har en dialog med mässan om utformningen av programmet som inte är slutligt spikat. Jag vill poängtera att vi inte varit involverade i framtagandet av programmet. Vad gäller bemanningsfrågan är jag inte helt uppdaterad, vi får återkomma till den, säger hon.