Många tester på apoteken
Apotekskedjorna Lloyds och Apoteksgruppen säljer betydligt fler av självtesterna YesNo än Apotek Hjärtat – 12 respektive 15 stycken. Svensk Farmaci lät kedjorna berätta hur de tänker kring lanseringen.
Som Svensk Farmaci skrev häromveckan lanserade småländska Swereco i februari 17 självtester under varumärket YesNo. Företaget har slutit återförsäljaravtal med apotekskedjorna Lloyds, Apoteksgruppen och Apotek Hjärtat, vilket väckt negativa reaktioner från läkarhåll.
Som Annika Svedberg, Apotek Hjärtats farmacichef, berättade i den här artikeln, har hennes kedja begränsat sortimentet till sex självtester.
Men på Lloyds Apotek och Apoteksgruppen kan man köpa betydligt fler av YesNo-testerna – 12 respektive 15 stycken.
Svensk Farmaci ställde frågor om lanseringen till Fredrik Ljungström, försäljning- och marknadsdirektör på Lloyds Apotek, och Maria Mårfält, kommunikationschef på Apoteksgruppen.
Vilka av YesNo testerna kommer ni att sälja?
Fredrik Ljungström:
– Vi kommer att sälja följande tolv tester: Test för nagelsvamp, test för hudsvamp, klamydia/mykoplasma kvinna, klamydia/mykoplasma man, bakterie/svampbesvär i underlivet, test för urinvägsinfektion, test för laktosintolerans, ärftligt skydd vinterkräksjuka, klassificering av muskeltyp, anlag för övervikt, test av kolesterolvärde och test av blodsockernivå (glukos).
Maria Mårfält:
– Vi kommer att testsälja 15 av Swerecos självtester.
Kommer de att finnas bakom disk eller i hyllan?
Fredrik Ljungström:
– Testerna kommer att finnas i ett eget ställ.
Maria Mårfält:
– De kommer att finnas på ett separat ställ i egenvården, och i samma ställ finns det broschyrer med tydlig information om testerna.
Har ni någon strategi för hantering av olika provsvar?
Fredrik Ljungström:
– Apoteket hanterar inga prover. Kunden skickar in sitt prov till ett laboratorium och det är endast kunden som har tillgång till resultat via en kod. Proverna destrueras efter att kunden har hämtat sitt testresultat. Kommer kunden in och har funderingar kring svaret på sitt prov kan vi hjälpa till med vägledning om kunden bör uppsöka vården för vidare utredning eller rekommendera lämpligt receptfritt läkemedel som för till exempel nagelsvamp.
Maria Mårfält:
– Alla tester har en tydlig rekommendation för hur man ska hantera svar, och i förekommande fall hänvisas till läkare/sjukvården.
Kommer personal som säljer YesNo att få någon särskild utbildning?
Fredrik Ljungström:
– Ja, personalen kommer att få en särskild utbildning.
Maria Mårfält:
– Ja, Swereco reser runt och utbildar på alla våra apotek som kommer att sälja testerna. Frågor och svar om varje test finns tillgängligt på vårt intranät.
Apoteken vill vara en del av hälso- och sjukvården. Har ni eller har ni haft någon dialog med vården kring de här testerna och hanteringen av tänkbara testresultat?
Fredrik Ljungström:
– Den frågan hänvisar vi till leverantören.
Maria Mårfält:
– Nej, inte speciellt omkring dessa tester men tester är inget nytt fenomen på apoteken och generellt värnar vi om en nära dialog med vården.
Har ni några andra övergripande synpunkter på försäljning av självtester?
Fredrik Ljungström:
– Vi ser testerna som ett alternativ till de kunder som vill spara tid eller som av andra anledningar hellre tar sitt test hemma. Testerna ger ett tydligt svar. Visar det på att något är onormalt skall man uppsöka vården för vidare utredning. Vår personal på apoteket fungerar rådgivande utifrån sin farmaceutiska kunskap om när kunden bör gå till sin vårdmottagning. Det är i sig inget konstigt, apoteken hanterar dagligen den typen av frågor från kunder oavsett test eller inte.
Maria Mårfält:
– Hälften av testerna har funnits på marknaden och våra apotek en längre tid, så personalen är van vid att hantera tester. Eftersom vi tillhandahåller läkemedel har vi en nära relation till sjukvården och har för vana att hänvisa dit.