Tre apotekskedjor säljer nya DNA-baserade självtester
Efter Apoteket AB:s omdebatterade storsatsning 2012 lanseras nu nya självtester på konkurrerande apotek. Bolaget Swereco har tecknat avtal med tre apotekskedjor om försäljning av bland annat genetiska självtester. Fem av testerna är helt nya för den svenska marknaden.
Hösten 2012 gjorde Apoteket AB en stor lansering av självtester i apotekens egenvårdavdelningar. Delar av satsningen kritiserades av läkare i Svensk Farmaci och sedermera i Dagens Nyheter.
I en intervju med Svensk Farmaci uttryckte Apoteket AB:s vd Ann Carlsson i efterhand viss självkritik kring hur bolaget hanterade kampanjen.
Nu lanserar småländska företaget Swereco, som redan idag är en stor leverantör av apoteksprodukter, 17 självtester under det nya varumärket YesNo.
Företaget har slutit återförsäljaravtal med Lloyds, Apoteksgruppen och Apotek Hjärtat.
Försäljning startar redan i februari.
Fem av de 17 testerna är helt nya för den svenska marknaden.
Dessa fem tester gäller anlag för övervikt, klassificering av muskelegenskap, hud och fotsvamp, nagelsvamp samt risk för blodpropp vid intag av östrogen.
För vissa av de 17 testerna kan användaren få svar direkt, andra kräver att ett prov skickas in till företagets laboratorium för analys.
”Satsningen bygger på att DNA-forskningen har kommit så pass långt att man nu kan genomföra DNA-analyser med hög tillförlitlighet till en kostnad som gör dem attraktiva för privatpersoner. Men framför allt ligger det i tiden att människor i högre grad söker kunskap om sitt hälsotillstånd på egen hand”, skriver bolaget i ett pressmeddelande.