Blygsam satsning på att förklara byte för allmänheten
Många äldre apotekskunder har svårt att förstå principerna bakom generikabytet på apotek. TLV har lanserat en informationskampanj om utbytet – men gör inga större satsningar på att nå allmänheten direkt.
Kampanjen, som Svensk Farmaci skrivit om tidigare (se artiklar länkade nedan), vänder sig i första hand till apotek och förskrivare. TLV har dock tagit fram en folder och en affisch som vänder sig direkt till allmänheten.
– Men i första hand har vi vänt oss till apotek och förskrivare för att de ska förmedla informationen vidare, säger Inger Erlandsson, chef för apoteksavdelningen på TLV.
Gör ni inga kampanjer i rikstäckande medier etcetera?
– Vi har inledningsvis tagit hjälp av 1177 Vårdguiden som uppdaterat sin information om utbytet på sin hemsida, 1177.se. Vi ska utvärdera användningen av materialet innan vi gör mer satsningar till allmänheten.
– I övrigt har vi skrivit om informationsmaterialet i Läkemedelsverkets tidning Information från Läkemedelsverket. Vi kommer även att medverka i Läkemedelskommittéernas olika konferenser under nästa år. Dessutom har vi skrivit underlag till notiser och artiklar som apotek och landsting har använt i sina egna kanaler. På apoteksmässan gjorde vi också en stor satsning för att få uppmärksamhet kring utbytet och materialet, säger Inger Erlandsson.