Hösten 2011 gick e-bokhandeln Adlibris grundare och tidigare vd Pär Svärdson in som ägare i problemtyngda distanshandelsaktören Familjeapoteket.se.
Under fjolåret stöptes Familjeapoteket.se om till Apotea.se. Bolaget har lämnat Stockholm och flyttat in i lokaler intill Adlibris lager i Morgongåva i Västmanland. I ledningen sitter flera personer med bakgrund från Adlibris.
De båda e-handelsbolagen Adlibris och Apotea har ett intimt samarbete. Vid beställning av böcker från Adlibris medföljer numera ett reklamblad från Apotea.
Här erbjuds 15 procents rabatt på en rad apoteksprodukter. Rabatten gäller bara om man skriver in en rabattkod, som bokköpet gett tillgång till.
Bland rabatterade produkter för bokslukarna finns det receptfria läkemedlet Alvedon.
Anders Ullerås är utredare inom marknadsföringstillsyn på Läkemedelsverket.
Vilka regler finns för marknadsföring och rabattkampanjer för receptfria läkemedel?
– Det här är inte detaljreglerat, men enligt våra föreskrifter ska reklamen främja en skälig användning, det vill säga inte driva på användningen så att den blir oskälig.
– Vi skulle gärna titta på den här kampanjen. Nyckelfrågan i vår bedömning blir om den kan anses leda till en icke ändamålsenlig användning, säger Anders Ullerås.
Svensk Farmaci har sökt Apoteas vd Pär Svärdson för en kommentar.
Apotea.se erbjuder för närvarande även tio procents rabatt på det receptfria läkemedlet Basiron mot akne. Det gäller inte bara bokköpare utan alla kunder på sajten.