Häromdagen skrev Svensk Farmaci om Doc Morris/Lloyds initiativ att erbjuda medlemmar i kundklubben poäng vid återlämnande av gamla läkemedel.
På Apotek Hjärtat gillar man konkurrentens idé.
– Vi har nu stort fokus på vårt hållbarhetsarbete och vår framtida hållbarhetsredovisning. Som en del i detta arbete är kundmedverkan viktigt och där pågår ett arbete för att hitta sätt som vi kan engagera våra kunder på. Att erbjuda kundklubbpoäng för återlämnade läkemedel är ett utmärkt sätt och vi kommer att titta på hur vi rent tekniskt kan gå tillväga för att erbjuda tjänsten inom Klubb Hjärtat, säger Charlotte af Klercker, presschef på Apotek Hjärtat.
Enligt Apotek Hjärtat har kedjans kundklubb nu passerat Apoteket AB i antalet medlemmar, och är störst inom den svenska apotekssektorn.
– Vi välkomnade den miljonte klubbmedlemmen förra veckan och därmed är vår klubb den största på apoteksmarknaden.
Bilden ovan visar den miljonte klubbmedlemmen Johan Böhlin (mitten), Hjärtats kundklubbsansvarige Mikael Lindell (till vänster) och Matti Yacob, apotekschef på Apotek Hjärtat i Fältöversten, Stockholm.
Svensk Farmaci har även pejlat idén med kundklubbspoäng för återlämnade läkemedel med Apoteket AB, som driver kundklubben Apo Plus.
– Jag känner inte till att vi diskuterat detta, men jag kollar gärna upp saken och återkommer, säger Maria Cserhalmi Andersson, pressansvarig.
Svensk Farmaci kompletterar artikeln när vi fått besked från Apoteket AB.