– Den gamla webbplatsen uppfyller inte längre kraven på tillgänglighet och tydlighet som våra medlemmar och även vi själva här på kansliet ställer på den. Men det finns också tekniska skäl där den nya webbplatsen har ett betydligt mer modernt publiceringssystem. Utvecklingsprojektet har skett tillsammans med sex andra Saco-förbund vilket har gjort detta avsevärt mycket mer ekonomiskt än att göra det på egen hand. Dessutom utnyttjar vi varandras erfarenheter när någon har kommit på en smart lösning så kan fler dra nytta av den.
Vilka är de stora nyheterna på sajten?
– Först och främst gör vi innehållet mer strukturerat och genomtänkt. Vi lyfter fram det som medlemmarna har signalerat är viktigt för dem. Vår målsättning är en ökad dialog med medlemmarna. Till exempel har sektionerna önskat möjlighet att få in förslag på aktiviteter från medlemmarna och här öppnar vi upp med webbformulär som gör att det ska vara enkelt att komma i kontakt med varje sektion.
– På förstasidan finns ett direktflöde av nyheter från Svensk Farmaci vilket kommer att ge sidan en större aktualitetsprägel. Det finns också en särskild chefsdel på sidan. Vi har ju väldigt många chefer i förbundet och vi vet att det finns en efterfrågan på kunskaper och arrangemang som finns inom Saco.
Är allt färdigt nu när webbplatsen lanseras?
– En webbplats är ju aldrig huggen i sten. Det kommer säkert att tillkomma sidor och information beroende på vad vi får för respons från medlemmarna.
– Det nya publiceringsverktyget underlättar också väldigt för oss att göra omjusteringar på webben än vad som är fallet i dag då vi har en väldigt trögrodd sida.
Kan man tycka till om den nya webbplatsen?
– Kanalen är ju primärt till för våra medlemar, och vi är väldigt intresserade av vad de tycker. Vi har därför en särskild puff på förstasidan där vi efterlyser synpunkter från medlemmarna där kan man enkelt kan fylla i ett formulär och skicka in till oss.