Ann-Sofie Glans Assargård, 41, är sedan den 2 april i år ny kommunikationsansvarig på Läkemedelsverket.
Hon är apotekare med 15 års erfarenhet av press- och kommunikationsfrågor från tämligen skilda områden. På sin meritlista har hon både kommunikationschef på Glaxosmithkline och pressansvarig vid både Uppsala universitet och Teliasonera. Nu senast kommer hon från ett jobb som rådgivare inom PR- och affärsutveckling till vd:n i det irakiska företaget Falcon Group, i Irak.
Den första uppgiften för en kommunikationsansvarig skulle man kanske kunna tro är att kommunicera sitt eget tillträde, men det har ännu inte gjorts från Läkemedelsverket.
– Vi har inte hunnit. Det första viktiga för mig är att sätta mig in i verksamheten och prata med mina medarbetare, säger Ann-Sofie Glans Assargård.
Kommunikationsarbetet på Läkemedelsverket har varit turbulent den senaste tiden. För bara ett år sedan lades kommunikationsenheten ned för att sprida ut kommunikatörerna på de olika enheterna inom verket och nu går man tillbaks till en sammanhållen enhet igen.
Ann-Sofie Glans Assargård är också den tredje chefen inom bara ett år efter Lars Dagerholt och Anna Lena Boucht. Att jobbet därmed kan betraktas som en av läkemedelsvärldens hetaste stolar är inget som hon har märkt av ännu.
– Det är lite tidigt att svara på, jag har bara jobbat i två veckor, säger Ann-Sofie Glans Assargård.
Hennes främsta meriter är självklart den långa erfarenheten av press- och kommunikationsfrågor, men hon tror också att hennes apotekarbakgrund kan komma väl till pass.
– Det är klart att det känns bra att ha den bakgrunden också när man jobbar med medicinska specialister och experter, säger hon.