Som Svensk Farmaci skrev igår har läkemedelsbolaget Novartis valt att inte följa apoteks- och läkemedelsbranschens branschriktlinjer för returrätt fullt ut. Det har väckt missnöje hos apoteksfolk som Svensk Farmaci talat med, se artikel länkad nedan.
Svensk Farmaci ringde upp Eva Telbrant, ansvarig för leveranskedjan på Novartis, och bad henne förklara företagets hållning.
– Vi accepterar inte returer av utgångna läkemedel men följer branschriktlinjerna i övrigt. Alla produkter vi levererar har minst fyra månaders hållbarhet, säger hon.
Varför accepterar ni inte, som de flesta andra läkemedelsbolag, returer av utgångna läkemedel?
– Det beror dels på juridiska och legala faktorer, men också att vi inte tycker att vi kan ta ekonomiskt ansvar för apotekens lagerplanering. Mig veterligt är Sverige unikt som har ett system där returer av utgångna läkemedel ersätts, systemet är baserat på en service som fanns under monopoltiden.
– Vår policy borde inte innebära några problem för apotek som har bra koll på sitt lager. Innan utgångstiden passerat finns ju möjlighet att returnera läkemedel om det exempelvis varit en felbeställning eller felleverans, säger Eva Telbrant.
Kan inte er inställning ge både apoteken och kanske er själva badwill från patienterna? Era preparat lagerförs kanske i mindre utsträckning än andras på apoteken.
– Efter omregleringen lagerförs ändå inga dyra läkemedel med mindre än att de förväntas omsättas inom en vecka. Återigen, det här bör inte innebära några problem för apoteken förutsatt att man har bra koll på sitt lager.