“Onödig oro för självtester”
Eva Fernvall, varumärkesdirektör vid Apoteket AB, förstår kritiken från allmänläkarna när det gäller kampanjen för självtester. Hon anser dock att den är överdriven.
– Människor vill ha koll på sin hälsa. Det är inget nytt och vi märker dessutom att det är ett behov som växer. Från vår sida är det viktigt att vi erbjuder självtester på ett seriöst sätt, vilket vi också kommer att göra i den aktuella kampanjen, säger Eva Fernvall.
Hon berättar att många av de tester som man använder sig av i kampanjen har funnits i sortimentet länge, som graviditetstester och ägglossningstester, men också blodtrycksmätningar. Dessa tester är väl utprovade och hon anser att dessutom att personalen är välutbildad och har stor erfarenhet när det gäller att informera kunderna om hur testerna fungerar.
Konkret anser hon att det kan handla om att informera patienterna om hur man hanterar testerna rent praktiskt, berätta om vilka gränsvärden som finns, men också att informera om att det finns felkällor och att det därför kan vara angeläget att göra om tester för att säkerställa resultatet.
Har patienten avvikande värden hänvisar man dessutom alltid kunden vidare till vården.
Eva Fernvall påpekar också att man arbetar med att säkerställa kvaliteten genom att alltid använda tester som har en vetenskaplig bas och att stämma av produkterna i sortimentet med ett expertråd.
Detta gör sammantaget att hon anser att allmänläkarnas oro för att kunderna ska söka vård i onödan är överdriven.
– Det är viktigt att detta inte uppfattas som kvacksalveri eller att vi vill ta över något från vården. Vi vill komplettera. Oron över självtester fanns redan när vi började med blodtryckskontroller på apoteken för drygt tio år sedan, men det sker också en utveckling. Nu händer det att allmänläkare hänvisar sina patienter till apotek för att kontrollera sitt blodtryck, säger Eva Fernvall.