Apoteket satsar stort på självtester i höst
Apoteket AB gör en storsatsning på självtester i höst. Alla relevanta tester som finns på marknaden ska erbjudas och samlas i en ny hyllmodul. Vecka 40 börjar kampanjen.
Enligt satsningens tidplan sker kompetensutveckling för personalen under veckorna 34-37.
Efter att varorna kommit in och packats upp på apoteken startar sedan vecka 40 en extern strategisk kampanj, enligt information till Apoteket AB:s anställda som Svensk Farmaci tagit del av.
Satsningen inbegriper både tester som finns i sortimentet sedan tidigare, men också några nya varumärken. Åtta av testerna kommer att finnas inom ramen för Apoteket AB:s eget varumärke.
Tre sortimentslösningar, anpassade efter apotekens storlek, har tagits fram.
Två av dessa innebär att en helt ny butiksmodul för självtester används. 222 av Apoteket AB:s apotek kommer, enligt planen, att använda någon av dessa båda lösningar.
———————
FAKTA OM SATSNINGEN:
Testerna är indelade i fyra kategorier: Problem, Överkänslighet, Graviditet/fertilitet och Tjänster/Håll koll.
I den första kategorin, problem, finns tester av urinvägsinfektion, klamydia, klamydia+mykoplasma, bakterie- och svampbesvär i underlivet, vinterkräksjuka och borrelia. Alla dessa tester utom borrelia marknadsförs i Apoteket AB:s egna varumärken.
Inom segmentet överkänslighet finns tester för laktosintolerans (eget varumärke) och gluten.
Inom graviditet/fertilitet ska tester och monitorer av graviditet, ägglossning och fertilitet marknadsföras inom egna och andra varumärken.
Inom området ”tjänster/håll koll” finns Apoteket AB:s tjänstekoncept allergikoll, blodsockerkoll, blodtryckskoll, formkoll och hjärt- och kärlkoll. I detta sortiment finns även tre typer av blodtrycksmätare och en bioimpedansvåg från Omron.