Mia Lindström, informatör på Farmacevtförbundet, är på Apoteksmässan för första gången och hennes spontana reaktion är att det är förhållandevis få apoteksanställda i utställningen.
– Det har varit väldigt hög klass på seminarierna under dessa dagar. Men med tanke på att det är en mässa för hela branschen blir jag lite förvånad över att det inte är fler apoteksanställda här. Vi har visserligen haft många bra besök och samtal i montern, som har rört fackliga frågor men den övervägande delen har varit med studenter, säger Mia Lindström.
En förklaring till detta anser hon kan vara att apotekskedjorna inte är medarrangörer till Apoteksmässan i år, vilket i sin tur kan påverka engagemanget från personal ute i landet att komma till mässan. En annan är att personalen helt enkelt inte får ledigt för att besöka mässan.
– Vi behöver en mötesplats för apoteksbranschen. Aktörerna behöver vara på plats för att öka värdet på mässan. Mer apotekspersonal ökar också legitimiteten för oss som förbund att vara här, säger Mia Lindström.
Pernilla Åbrink, projektledare för Apoteksmässan är nöjd med årets upplaga, även om statistiken över antalet besökare med mera, ännu inte är klar.
– Intrycket av årets mässa är positivt. Merparten av utställarna är nöjda, dessutom kan vi konstatera att antalet besökare var något fler under den första mässdagen i år, jämfört med första mässdagen förra året, säger Pernilla Åbrink.
Bland höjdpunkterna på årets mässa nämner hon bland annat PG Wettsjös seminarium om vinnande kommunikation, Sofia Wallströms seminarium om apoteksutredningen och även de olika pass som Svensk Egenvård har haft.
– Vad som är höjdpunkter är förstås väldigt personligt för varje besökare, men dessa är några som jag har fått många spontana kommentarer kring, säger Pernilla Åbrink.