Bristfällig rådgivning enligt studie
Läkemedelsverkets unika mystery shopping-studie av apotek och andra försäljningsställen visar att kunderna ofta får bristfälliga råd om receptfritt.
Studien omfattade 297 apotek och 801 andra försäljningsställen för receptfria läkemedel, och genomfördes mellan den 21 september och den 20 november i fjol. Endast läkemedel mot värk och feber omfattades.
Enligt studien finns stora brister i kunskapen om vad anställda på läkemedelsförsäljande icke-apotek får säga eller inte till kunderna.
Vid två av tre besök i butiker utanför apotek gav personalen förslag på läkemedel till en kund som efterfrågade ett läkemedel till en höggravid kvinna.
Detta trots att försäljningsställena ska hänvisa till apotek eller sjukvården för rådgivning om läkemedel.
Både apotek och icke-apotek föreslog vid 6 procent av besöken ett läkemedel som är olämpligt till spädbarn till en kund som efterfrågade ett läkemedel till ett febrigt barn.
Bara i 16 procent av fallen frågade apotekspersonalen efter barnets ålder.