Apoteket AB låter nu utveckla en ny version av apotekens rådgivningsstöd MOD, Muntlig omsorg i dialog, som ska bli klar till hösten.
– Det kommer att bli lättare att hantera för medarbetarna och innehålla flera nya delar, säger Monica Hagman, chef för tjänster och kunskapsstöd på Apoteket AB, till Svensk Farmaci.
Inför omregleringen övervägdes om systemet skulle tillgängliggöras för alla apoteksaktörer via Apotekens Service AB, men så blev det inte. Systemet lär stanna inom Apoteket AB även framöver.
– Vi har fått förfrågningar om att sälja MOD, men rådgivningen är en så viktig konkurrensfaktor att vi behåller det som vårt system, säger Monica Hagman.
Apotek Hjärtat har låtit utveckla ett eget rådgivningsstöd, Pharma Advice, som har likheter med MOD i uppbyggnaden, och som
är integrerat i företagets expedieringssystem.
– Vi är nöjda med det hittills, även om det kan utvecklas. Det behövs stöd för att säkerställa kvaliteten i rådgivningen, och när vi startade fanns inget system tillgängligt, säger Annika Svedberg, farmaci- och kvalitetschef på Apotek Hjärtat.
I februari lanserade Uppsalaföretaget Läkemedelstjänster sitt nya datorbaserade rådgivningsstöd för apotekspersonal, Smartex. Medstop var den första kedjan att nappa och strax därpå gjorde även Cura-apoteket det. Även Smartex är integrerat i de aktuella kedjornas expeditionsstöd.
Läs om erfarenheterna av de olika rådgivningsstöden på marknaden i Svensk Farmaci nr 3/12.