Igår kunde Svensk Farmaci berätta om en ny konsultrapport som föreslår hur staten bör hantera sitt ägande av Apoteket AB.
Rapporten har tagits fram av KPMG på Socialdepartementets uppdrag.
Rapportens slutsatser var bland annat att marknadsandelen bör beräknas utifrån omsättning och att Apoteket AB, enligt detta sätt att räkna, är något större än vad som är tillåtet enligt ägardirektiven.
KPMG föreslår ett nyetableringsstopp för Apoteket AB fram tills dess att marknadsandelen är nere på 35,9 procent (idag är den enligt KPMG 36,5 procent) baserat på omsättning.
Apoteket AB vill inte kommentera rapporten i nuläget.
– Vi håller på att läsa den och analysera den. Vi tar sedan en diskussion i första hand med våra ägare, säger Eva Fernvall, varumärkesdirektör på Apoteket AB.
Fredrik Söderberg, vd på Apoteket AB:s konkurrent Medstop, välkomnar rapportens slutsatser.
– Om en statlig aktör ska konkurrera med privata så krävs tydliga spelregler. Därför är rapporten viktig, säger han till Svensk Farmaci.
Han är inte överraskad över KPMG:s resonemang vad gäller marknadsandelar.
– Det finns bara ett etablerat sätt att definiera marknadsandel och att det blivit en diskussion är ganska märkligt. Det viktiga nu är att det här leder till ett agerande från ägarhåll.
Hur vill du karaktärisera Apoteket AB:s agerande på den nya marknaden?
– Jag är förvånad över hur aggressiva de har tillåtits vara, via nyetableringar, förnyelse och kraftfull marknadsföring. Samtidigt verkar de under helt andra ekonomiska villkor än de kommersiella aktörerna.
– Att snabbt efter klusterförsäljningen etablera så många nya apotek nära de gamla, i många fall vägg i vägg, kan ifrågasättas i ett affärsetiskt perspektiv.
Enligt KPMG:s undersökning har 50 procent av Apoteket AB:s nyetableringar skett 100-150 meter från befintliga klusterapotek.