Apotekarkvartetten Per Manell, Martin Svensson, Joakim Söderberg och Kristofer Klerfalk saknar inte idéer.
Efter att ha sjösatt bolagen Pharmademic, Health Solutions och Läkemedelstjänster ger de sig nu aggressivt in på dosmarknaden som ska konkurrensutsättas.
Fredagens beslut att deras nya bolag Svensk Dos AB tar hem upphandling nummer ett bör ha slagit ned som en bomb på Apotekets huvudkontor.
Att två nya konkurrenter till den nuvarande monopolisten på öppenvårdsdos gav sig in i det första racet var nog fler än vad många trott.
Men bomben – och utmaningen för motståndarna – består främst i att Svensk Dos sänkte priset så till den grad att de ligger oerhört långt under de övriga båda spelarna.
Företaget anser sig kunna klara sig utan dospeng och gå runt på handelsmarginalen – och spara 90 miljoner åt landstingen årligen. Och Martin Svensson har nu kommunicerat att företaget deltar i fler upphandlingar.
Det här är en stor och uppfriskande nyhet, inte minst för allianspolitikerna som förstås välkomnar kvitton på att omregleringen frigör resurser.
Det här ändrar också spelplanen totalt inför de fortsatta upphandlingarna och tilldelningsbeskeden, som nu kommer slag i slag.
Kontentan är att Apoteket som låg högst i pris i den första upphandlingen, för att inte riskera att missa fler chanser, antagligen måste ändra sin strategi. Företaget måste tänka om radikalt när det gäller prisbilden.
Och det snabbt.
Anbuden till upphandlingen för Stockholm och Gotland ska vara inne vid midnatt…