Smartex är ett nytt datorbaserat rådgivningsstöd för apotekspersonal som har likheter med MOD, Muntlig Omsorg i Dialog, som utvecklades av Apoteket AB på monopoltiden.
Systemet har tagits fram av Uppsalaföretaget Läkemedelstjänster AB. Apotekskedjan Medstop är den första kunden, och ytterligare apotekskedjor står på tur inom kort.
– Som kund betalar apoteksaktören dels för det kvalitetssäkrade innehållet men också för det faktum att vi hela tiden håller informationen aktuell, säger Martin Svensson, vd på Läkemedelstjänster.
– Det händer så mycket på läkemedelsområdet och som farmacevt är det i princip omöjligt att hålla sig uppdaterad på allt. Här fyller Smartex en viktig funktion och vi tror att den här lösningen är bättre än MOD.
I användargränssnittet finns ett fliksystem med basinformation om läkemedlen, fördjupad information, produktneutral information om möjlig merförsäljning och kampanjrelaterad information som apoteksaktören kan addera själv.
– Trots hjälpen som Smartex ger är det förstås i slutändan ändå farmacevten som måste göra en bedömning av kundens totala läkemedelsanvändning, säger Martin Svensson.
Informationen bygger främst på läkemedlens godkända produktinformation. Tjänsten är interaktiv – återkoppling från apotekspersonal till Läkemedelstjänster AB kan ske i realtid.