Tjänsten lanseras på webbsidan Medicinera.se som “den virtuella apotekaren Fanny”. Fanny besvarar frågor om egenvård och medicinering med receptfria läkemedel via en databas och kan laddas ned som app till mobilen.
Tjänsten har utvecklats genom att testpersoner ställt frågor och den virtuella apotekaren svarar med information som uppges grunda sig på bland annat Fass och bipacksedlar. Tanken är att databasen ska utvecklas varefter nya frågor ställs.
Medicinera.se har utvecklats av apotekare och informationen uppges vara granskad och kvalitetssäkrad av legitimerade apotekare. Tjänsten finansieras av samarbetspartners som, hävdar Medicinera.se, saknar möjlighet att påverka vad Fanny svarar på frågorna.
Varför inte bara gå in på ett apotek och ställa sina frågor till en levande apotekare?
– Det kan man absolut göra, om man har tillgång till en. Men i dag har vi drygt 6 000 försäljningsställen där det inte finns farmacevtisk rådgivning på plats. Tjänsten är tänkt som ett komplement till dem, säger David Becedas, vd för Medicinera.se.
Vilka är era samarbetspartners?
– Vi har inga än. Än så länge finansieras tjänsten av eget kapital. Men tanken är att vi ska vända oss till detaljhandeln, som inte har den farmacevtiska kompetensen.